InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Bollen pellen, wat verdient het?

Bollen pellen, wat verdient het?

Bollen pellen, wat verdient het? Wat verdien je met bollen pellen? Bollen pellen kun je met name in Noord Holland doen. Het bollen pellen gaat van start rond de eerste zomermaanden. Het loont om verschillende boeren te vergelijken qua verdiensten. Ga nooit zomaar in op een aanbod van vakantiewerk. Kijk eerst goed of je wel volgens de minimumloon regels krijgt betaald. Heb je geen zin in bollen pellen, dan kun je altijd nog artikelen op internet schrijven.

Waar kun je bollen pellen?

Bollen pellen gebeurt met name in de provincie Noord Holland. Noord Holland staat bekend om zijn uitgestrekte akkerlanden met bloembollen. In het voorjaar bloeien ze in vel verschillende kleuren. De bloemen worden verkocht en de bloem bollen worden rond het begin van de zomer uit de grond gehaald. Dit rooien gebeurt machinaal of met de hand. Vakantiebaantjes in het bollen rapen kun je ook vol op vinden in Noord Holland. Echter, bollen rapen is zwaarder werk dan bollen pellen. Bij bollen rapen kruip je op je knieën door een goot op het land en graaf je met de blote handen de bloem bollen uit de aarde. De grond is al wel omgewoeld zodat je de bloem bollen er gemakkelijk uit kunt pakken.

Bollen pellen, hoe doe je dat?

Nadat de bloem bollen van het land zijn gehaald kunnen ze worden gepeld. Eerst moeten de bloem bollen worden gesorteerd op grootte. Daarna kunnen ze worden gepeld. Het pellen doe je door een draaiende beweging te maken met de klisters. Dan leg je de klisters en de bloem bol in een bak en pak je de volgende. Zo kun je heel veel bollen pellen op een dag. Meestal gebeurt dit werk in een schuur waar het redelijk koel is op een warme zomerdag. Dit in tegenstelling tot het bollen rapen, dat gebeurt in de hete zon op het land. Met bollen rapen verdien je ook iets meer dan met bollen pellen. Dit is ook logisch omdat het iets zwaarder werk is.

Wat verdien je met bollen pellen?

In principe verdien je met bollen pellen het minimumloon afhankelijk van je leeftijd. Sommige boeren geven je iets meer geld. Andere boeren geven je extraatjes in natura, bijvoorbeeld brood, fruit of andere lekkere dingen. Er is veel vakantiewerk te vinden in het bollen pellen. Je kunt dus meerdere boeren bij langs en de verdiensten vergelijken voordat je ergens een afspraak maakt om te gaan werken.

Wat is het minimumloon 2011

Wat je minimaal moet verdienen bij bollen pellen kun je in de onderstaande tabel lezen. Hierin staat het minimumloon 2011 per leeftijd aangegeven. De bedragen zijn gerekend naar een volledige werkweek. Als je wilt beginnen met bollen pellen dan is het verstandig dit lijstje bij de hand te houden zodat je zeker weet dat je het minimumloon krijgt. Let dus goed op dat je niet te weinig geld per uur krijgt aangeboden!

Leeftijd% v/h minimumloonPer weekPer dag
23+100326,7565,35
2285277,7555,55
2172,5236,9047,38
2061,5200,9540,19
1952,5171,5534,31
1845,5148,7029,74
1729,5129,0525,81
1634,5112,7522,55
153098,0019,61

Geen zin in bollen pellen?

Vind je bollen pellen toch te zwaar, of wil je gewoon lekker in de tuin zitten in de zon? Dan kun je ook artikelen schrijven op een site als infonu.nl. Geld verdienen met het schrijven van artikelen is vrij eenvoudig. Je meldt je aan en het schrijven kan beginnen. Via GoogleAdSense, waar je ook een account aanmaakt, krijg je de inkomsten op je bankrekening gestort. Het kost je helemaal niets, alleen wat inspanning om artikelen te schrijven. Voor het aanmelden heb je alleen maar een email adres nodig. Klik hier om je aan te melden.
© 2011 - 2014 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Berlijnse BollenDe heerlijke smaak van de berlijnse bol, het een hemelse frisse pudding ertussen, echt om van te genieten.
Het volkslied van Noord-HollandHet volkslied van Noord-Holland is halverwege de 20ste eeuw geschreven, maar wordt pas sinds enkele jaren echt als volks…
Bloembollen in de tuinBloembollen in de tuinAls je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen…
Zelf knoflook kwekenZelf knoflook kwekenNiets is lekkerder dan knoflook uit de eigen tuin. Het heeft een andere smaak, is langer houdbaar en het is heel leuk om…
Bloembollen en knollen plantenBloembollen en knollen plantenBloembollen en knollen moeten al vroeg geplant worden. Wie in het voorjaar wil genieten van prachtige bloeiende sneeuwkl…
Bronnen en referenties
  • http://zakelijk.infonu.nl/banen/56574-vakantiewerk-vakantiebaantjes-en-bijbaantjes-zoeken.html

Reageer op het artikel "Bollen pellen, wat verdient het?"

Reacties

Joey, 18-07-2013 15:15 #5
Zijn de lonen zijn bruto of netto per week?

Lysanne, 18-07-2013 12:50 #4
Ik ben 13 en wil graag bollen pellen, maar ik kan niks vinden op Google. Weet iemand nog een site?

L., 11-07-2013 20:08 #3
Ja dat kan op je 13e

6-5-2013, 06-05-2013 09:55 #2
Hallo
kan je ook bollen pellen als je 13 bent?

Bow, 11-07-2012 12:32 #1
Kan je ook al bollen pellen als je 13 bent?

Infoteur: Jozzie
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 5
Schrijf mee!