InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Sociale bijdragen voor beginnende zelfstandigen (BE)

Sociale bijdragen voor beginnende zelfstandigen (BE)

Sociale bijdragen voor beginnende zelfstandigen (BE) Als zelfstandige starter moet je ook sociale bijdragen betalen. Hoe worden deze berekend en kan je hier een fiscaal voordeel uithalen? Een zelfstandige betaalt periodiek sociale bijdragen aan een Sociaal Zekerheidsfonds. Hoeveel bijdrage betaald moet worden, wordt bepaald aan de hand van het netto-inkomen van het 3de jaar voor het jaar waarin betaald wordt. Stel dat je dus in 2011 sociale bijdragen betaalt, dan worden deze berekend op basis van je inkomen van 2008.

Voorlopige bijdragen

Als startende zelfstandige kunnen de sociale bijdragen die je moet betalen natuurlijk niet op dezelfde manier worden berekend, gezien je 3 jaar terug nog geen inkomsten als zelfstandige had.
Voor beginnende zelfstandigen geldt dus dat zij voorlopige bijdragen betalen. Deze verhogen elk jaar en worden berekend op grond van het minimuminkomen.

Voor zelfstandigen in hoofdberoep hanteert men deze bedragen:
  • 1ste jaar: 629,33
  • 2de jaar: 644,68
  • 3de jaar: 660,03

Zelfstandigen in bijberoep betalen een pak minder:
  • 1ste jaar: 69,63
  • 2de jaar: 71,32
  • 3de jaar: 73,02

Herziening

Na 3 jaar vergelijkt men de minimuminkomsten met je werkelijke inkomsten. Het verschil in sociale bijdragen tussen deze twee bedragen, zal bijgepast worden. Als je meer verdiende, dan zal je moeten bijbetalen. Verdiende je minder, dan krijg je een deel van je betaalde som terug.

Hogere sociale bijdragen

Als je vermoedt dat je in de eerste drie jaren van je zelfstandige activiteit een stuk meer zal verdienen dan het minimuminkomen, kan het interessant zijn om uit vrije wil hogere sociale bijdragen te betalen. Op die manier voorkom je dat je in het vierde, vijfde en zesde jaar van je activiteiten als zelfstandige telkens grote sommen zal moeten betalen.

Fiscaal voordeel?

Tot enkele jaren geleden kon je fiscaal voordeel bekomen door meer sociale bijdragen te betalen dan nodig. De sociale bijdragen kon je namelijk inbrengen en aftrekken als beroepskost. Daarenboven had je door het betalen van een hogere bijdrage een lager netto-inkomen, waardoor je drie jaar later minder zal moeten betalen.

Als blijkt dat je teveel betaald hebt, zal je bij de herziening na drie jaar ook een som terugkrijgen. Het fiscale voordeel bestond erin dat je op dit terugbetaalde bedrag niet belast werd.

Helaas heeft men hier in 2010 een einde aan gemaakt door het terugbetaalde bedrag alsnog te gaan belasten, en dit met terugwerkende kracht! Het voordeel dat je gedaan hebt door de sociale bijdragen als beroepskost af te trekken, wordt dus later opnieuw ontnomen als je belasting moet betalen op de terugbetaalde som.
© 2011 - 2014 Juliedr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Beroepskosten en Hoofdberoep of bijberoep?.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.unizo.be

Reageer op het artikel "Sociale bijdragen voor beginnende zelfstandigen (BE)"

Infoteur: Juliedr
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!