InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten?

Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten?

Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten? Werknemers die zelf ontslag hebben genomen, hebben normaal gesproken geen recht op een WW-uitkering. Toch zijn er een paar uitzonderingsgevallen. Er zijn veel redenen te bedenken om ontslag te nemen bij uw werkgever, maar dit heeft vaak grote gevolgen. Bij een wisseling van werkgever moet vaak een vast contract worden opgezegd tegen een tijdelijk contract bij de nieuwe werkgever. Dit maakt het wisselen van werkgever lastiger. Werknemers met een vast contract hebben namelijk meer zekerheden. Toch is een vast contract geen reden om te blijven zitten bij de werkgever waar u eigenlijk weg wilt. U kunt niet tot uw pensioen bij een werkgever blijven zitten in verband met de zekerheid. Een beslissing om over te stappen kan een verkeerde beslissing zijn, maar arbeidsvreugde is ook veel waard. Voordat u uw baan gaat opzeggen, moet u wel eerst zeker van uw zaak zijn.

Ontslag genomen en toch een WW-uitkering

In een aantal gevallen krijgt u wel een WW-uitkering, ook al hebt u uw baan zelf opgezegd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het verplicht moeten verhuizen in verband met de baan van uw partner. In het geval hij door een promotie of een reorganisatie op een andere locatie terecht komt, kunt u uw baan opzeggen en toch recht hebben op een WW-uitkering. Dit geldt ook in het geval uw partner nu werkloos is en elders een nieuwe functie krijgt. Er gelden hierbij wel vereisten wat betreft de reistijd. Vanuit uw nieuwe woonplaats bent u minimaal drie uur per dag onderweg naar uw werk en weer terug naar huis. U mag uw baan pas op het laatste moment opzeggen. U krijgt namelijk pas een uitkering vanaf het moment van verhuizing.

Vast contract opzeggen voor een tijdelijk contract

Bij wisseling van werkgever zult u vaak een vast contract moeten opzeggen voor een tijdelijk contract. Indien u weet dat deze overstap naar werkloosheid zal leiden krijgt u geen uitkering na afloop van het tijdelijk contract. Een tijdelijke baan accepteren, waarvan u weet dat deze niet verlengd gaat worden, is dus een risico. Vanaf het moment dat u weer 26 weken hebt gewerkt, hebt u weer rechten.

Mag ik een tijdelijk contract opzeggen?

Ook bij het opzeggen van een tijdelijk contract hebt u in principe geen recht op een WW-uitkering. U bent verwijtbaar werkloos en hebt er zelf voor gekozen om uw baan op te zeggen. Een tijdelijk contract is in veel gevallen ook niet eenvoudig op te zeggen. In een overeenkomst hebt u zich verbonden voor een bepaalde periode aan de werkgever. Indien er een opzegclausule in het contract is opgenomen, kunnen de partijen de mogelijkheid hebben om ook tussentijds te beeindigen. Op het moment dat u uw contract niet meer wilt uitzitten, zal de werkgever waarschijnlijk wel instemmen met het beeindigen van het contract. Hij heeft namelijk niets aan ongemotiveerde werknemers. Het zal alleen maar onrust zaaien bij de overige werknemers.

Hoe lang is mijn opzegtermijn?

De duur van de opzegtermijn is opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Dit zal vaak neerkomen op een periode van één maand of twee maanden. In de wet staat een periode van één maand genoemd, maar het is toegestaan om in de arbeidsvoorwaarden een afwijkende periode vast te leggen. Veel werkgevers hanteren een periode van één kalendermaand. Dat zou betekenen dat u uw contract kunt opzeggen voor de eerste van de maand om de volgende maand bij de nieuwe werkgever te beginnen. Indien u bijvoorbeeld opzegt per 8 maart, kunt u bij de nieuwe werkgever beginnen per 1 mei.
Gerelateerde artikelen
Ontslag nemen: Rechten en plichtenJe kunt vrijwillig ontslag nemen, of omdat er sprake is van een conflict. Hoe doe je dat precies en wat zijn je rechten…
Waar hebt u recht op na ontslag?Na ontslag moet u in eerste instantie zorgen dat u een vervangende uitkering krijgt. In hoeverre u recht hebt op een WW-…
Ontslag en ontslagbeschermingReeds in oktober 1996 is de tweede kamer akkoord gegaan met een voorstel om werknemers gemakkelijker te ontslaan. In rui…
Ontslag nemen of ontslagen wordenOntslag nemen of ontslagen wordenEen werkgever moet zich houden aan regeltjes indien hij iemand wil ontslaan. Ook de werknemer moet zich houden aan wette…
Je baan opzeggen: hoe zeg je je baan op?Je baan opzeggen: hoe zeg je je baan op?Je baan opzeggen, hoe doe je dat eigenlijk? Wie een andere baan vindt, is daar vaak blij mee. Maar wie een nieuwe dienst…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten?"

Reacties

Cheng Yu Yeh, 06-04-2017 14:28 #14
Iemand neemt ontslag om privé redenen, met een opzegtermijn van 1 maand, gedurende deze maand breekt werknemer zijn hand,
wat is hier van toepassing? opgezegd is opgezegd of heeft werknemer recht op betaald ziekteverzuim tot na de periode van een maand, en is het contract uberhaubt dan beëindigd als het mondeling is gebeurd? alle collega's zijn van de opzegging getuige geweest

Pieter, 09-11-2015 19:51 #13
Wij willen een huis kopen maar als we dat doen dan is dat in een andere woonplaats (52km verderop) en daardoor heeft mijn partner dan geen werk meer omdat in die regio al genoeg werknemers zitten. Heeft ze dan wel recht op ww? Ook is ze nu bijna 2 mnd zwanger en wij willen over 3 maanden verhuizen.

Marjolein Zegers, 22-10-2015 12:38 #12
Dag,
ik werk al ruim 18 jaar in het onderwijs, bij dezelfde Stichting. Echter de werkdruk is zo hoog geworden, dat ik het lichamelijk en geestelijk, nog maar net trek. Ik heb last van oorsuizen en fybromyalgie. Inmiddels werk ik nog maar drie dagen. Helaas biedt dat ook geen soelaas. Aangeven wat mij enorme stress geeft, bijvoorbeeld de klassenbezoeken met video-opnames(om mij te beoordelen) heeft geen zin, het moet toch gebeuren.
Daar een burnout niet mijn doel is, heb ik uit pure frustratie, mijn ontslag ingediend met ingang van het nieuwe schooljaar 2016-2017. De Stichting leek daar echter niet rouwig om. Bedankte mij hartelijk en wenste mij veel succes verder. Dat zal ik ongetwijfeld nodig hebben, want als je 57 bent kom je natuurlijk moeilijk aan een nieuwe baan.
Toch vind ik het wel zuur, dat je als gedreven leerkracht, op deze manier je baan moet beëindigen. Natuurlijk is er ook de optie om je steeds ziek
te melden, maar dat gaat ten koste van de groep. Zijn er toch nog financiële compensatiemogelijkheden vraag ik mij af, de ww zal geen optie zijn? Reactie infoteur, 23-10-2015
Er is een vangnet in de vorm van bijstand, maar dat is gebaseerd op het minimumloon. Volgens mij moet je nu kiezen. Kies je voor de groep en blijf je nog doorploeteren? Of meld jijje ziek en kies je voor jezelf? Het beste is om het ingediende ontslag terug te trekken en voor jezelf te kiezen. Een burnout is een ziekte, geen keuze!

Succes!

Martje, 22-02-2015 19:09 #11
Hallo ik had twee vaste banen en ik zeg 1 vaste baan op. Omdat ik dat niet meer kan combineren met mijn andere baan ivm fysieke belasting. Ik vraag dus geen ww aan. Maar ik doe het ook om te voorkomen dat ik in de ziektewet kom. Met de andere vaste andere baan verdien ik op bijstandsniveau, maar goed ik kan er van, leven ondanks dat ik alleen woon. Nu is mijn vraag als ik deze baan verlies buiten mijn schuld heb ik dan nog wel recht op ww en op de toeslag omdat ik onder bestaansminimum kom. Voor alle duidelijkheid er zijn geen plannen om mij te ontslaan bij de baan die ik nog heb.

Marinus, 02-09-2014 10:47 #10
Ik heb in september 2013 een baan aangenomen in Engeland omdat mijn tijdelijk contract in Nederland na 2 x niet meer werd verlengd. Ik heb daar een vaste aanstelling maar ik wil daar niet blijven wonen. sterker nog ik wil asap terug naar Nederland omdat ik niet in Engeland mijn toekomst zie. Ook moet ik maandelijks geld meebrengen om rond te komen dus dat schiet ook niet op
vraag;
wat is mijn positie als ik zelf ontslag neem in Engeland en ik terug hier ban? kan ik dan gewoon weer een beroep doen op WW? ter overbrugging van een andere job hier?

Marinus

Marina, 06-05-2014 09:53 #9
Hallo,
Ik heb 2 jaar geleden na 7 jaar mijn baan opgezegd omdat ik daar doodongelukkig was.
Heel stom natuurlijk maar ik dacht wel iets anders te kunnen vinden. Ik heb een koopwoning en mijn moeder helpt me al lange tijd elke maand om de rente te betalen.
Ik wil haar niet meer tot last zijn maar weet niet wat ik verder kan doen. Ik heb wel een parttimebaan maar hier kan ik lang niet mijn rekeningen van betalen. Is er echt geen andere oplossing of eventuele aanvulling of uitkering mogelijk? Mijn huis staat te koop trouwens maar ik verwacht niet dat deze snel verkocht zal worden. Reactie infoteur, 07-05-2014
Marina, Je zult geen recht hebben op een WW-uitkering. Je kunt aankloppen bij de gemeente als je onder het bijstandsniveau zit. Als dat niet het geval is, kun je nog steeds bij de gemeente aankloppen voor hulp om maandelijks rond te kunnen komen.

I., 03-04-2014 11:23 #8
Goedemorgen,
Zie tekst hierboven: "Dit is bijvoorbeeld het geval bij het verplicht moeten verhuizen in verband met de baan van uw partner. In het geval hij door een promotie of een reorganisatie op een andere locatie terecht komt, kunt u uw baan opzeggen en toch recht hebben op een WW-uitkering"
Wat als je een relatie hebt gekregen met iemand die op meer dan 3 uur reizen (heen en weer) per dag woont? Als je wilt samenwonen? En het lukt niet om vanuit je vaste functie iets nieuws te vinden in de buurt van je nieuwe woonplaats?

J., 14-11-2013 22:52 #7
Ik vroeg mij het volgende af; ik ben inmiddels zeven jaar werkzaam voor een werkgever (in de horeca), tijdens mijn dienstverband heb ik een PABO diploma gehaald wat mij de mogelijkheid geeft om als basisschool leerkacht aan de slag te gaan. Helaas zijn de banen in het onderwijs momenteel dun gezaaid, het enige dat er is, zijn kortdurende vervangingen of een enkele vervanging bij zwangerschapsverlof. Nu ben ik van mening dat je ergens moet beginnen (ook om ervaring op te doen), dus een dergelijke vervaniging zou ik graag op nemen. Wel vraag ik me af of ik recht heb op een eventuele uitkering na de beindiging van deze vervangingsperiode, ik moet er immers mijn vaste baan voor opzeggen.

Deze situatie voelt voor mij op dit moment alsof ik geen kant uitkan, ik kan niets aanpakken in mijn nieuwe vakgebied omdat ik dan de zekerheid van mijn huidige baan verlies (als ik zelf ontslag neem). Zie ik iets over het hoofd? Zijn er wellicht toch mogelijkheden?

T. Veenman, 08-11-2013 17:28 #6
Ik heb ontslag genomen, omdat ik een supercontract voor onbepaalde tijd kreeg aangeboden. Leuker werk, betere werkomgeving, beter aan te rijden en hoger salaris. Het was echter een startende onderneming en door een dispuut tussen mijn werkgever en zijn investeerders komt het niet van de grond en zit ik wel met een contract, maar zonder inkomen.

Heb ik recht op uitkering? Reactie infoteur, 11-11-2013
Een overstap naar een andere functie geeft recht op een uitkering, maar zal wel afhankelijk zijn van de verdere omstandigheden. De UWV zal het van geval tot geval moeten beoordelen.

Marijke, 11-04-2013 15:17 #5
Ik heb zelf ontslag genomen met het idee om als zzper aan de slag te kunnen. Na 2 maanden is het duidelijk dat zzper worden een utopie is. Ik heb alles lichtvoetig gedaan in een periode dat ik een manie had. Geestelijk was ik dus niet in orde. Is er een mogelijkheid om alsnog een uitkering te ontvangen? Op dit moment leef ik van mijn reserve. Reactie infoteur, 12-04-2013
Ik acht de kans klein dat het jou gaat lukken. De regels zijn hierin duidelijk. Iemand die zijn eigen baan opzegt heeft geen recht op een uitkering van de UWV.

Jan Middendorp, 08-11-2012 08:47 #4
Gm. dank voor uw reactie. gr. jan middendorp

Jan Middendorp, 07-11-2012 11:20 #3
Gm. mijn zoon heeft zelf ontslag genomen o.r. Hij was als chauffeur werkzaam en kreeg na 2 maanden werken een voorschot van 1000 euro na 2 weken kwam er nog eens 500 bij. Weer 2 weken later vroeg hij om het restant van het salaris, hij kreeg toen als antwoord: tja, ik ben ook afhankelijk van mijn opdrachtgevers, en die hebben mij ook nog niet betaald. Nog eens 2 weken gewacht op geld, maar er kwam niets. Toen heeft hij na een rit de vrachtauto bij het bedrijf neergezet en gezegd: bedankt, ik kom niet weer. Heeft hij recht op ww of niet? Reactie infoteur, 07-11-2012
De uwv moet beoordelen of het ontslag verwijtbaar is of niet. is de uwv van mening dat het verwijtbaar is, dan zullen zij geen uitkering verstrekken.

Mister X., 10-10-2012 23:59 #2
Ik ga weg, ik ben verwijtbaar werkeloos, maar als je eigenlijk niet mag ademen tenzij de baas er toestemming voor geeft, maar je verdomt het om het om het hem te vragen dus je doet het stiekem, de baas betrapt je roept je terecht, en je loopt de deur uit, dan ben je verwijtbaar werkeloos. Prachtig uitééngezet weer hoor allemaal. Lang leve de bureaucratie.

Maar ik ben weer mooi de pisang nu dus.

Er zou in de wet toch eigenlijk een onvoorwaardelijke uitkering van een half jaar of zo moeten bestaan.

Petra Vogelsangs, 09-09-2011 12:26 #1
Ik kreeg een nieuwe baan aangeboden. Nu moet ik 2 maanden bij mijn oude baas uitwerken. Dat betekend dat ik mijn nieuwe baan kwijt ben omdat deze niet zo lang op mij wil wachten. Maar mijn werkgever nu wil niet wijken van de 2 maanden uitwerktijd. Dan sta ik dus op straat. Heb ik dan nog recht op WW? En zijn er nog mogelijkheden voor mij om toch de uitwerktijd te verkorten? Dit voelt heel lullig en onterecht. Kan iemand mij tips geven?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 07-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 14
Schrijf mee!