InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat niet

Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat niet

Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat niet Soms worden tijdens een sollicitatiegesprek allerlei persoonlijke vragen gesteld. Het is goed om te weten dat dit helemaal niet mag en dat een sollicitant daar geen antwoord op hoeft te geven. Welke vragen mogen wel gesteld worden tijdens een sollicitatiegesprek? En welke vragen mogen niet gesteld worden tijdens een sollicitatiegesprek?

Sollicitatiegesprek: vaststellen of iemand geschikt is voor de functie

In een sollicitatiegesprek wordt vastgesteld of iemand aan de eisen doet die worden gesteld aan de juiste kandidaat. Het gaat er dus om of iemand wel of niet geschikt is voor die bepaalde functie. Daarbij mag het niets uitmaken of iemand man of vrouw is, van hetzelfde geslacht houdt of een andere achtergrond heeft dan de Nederlandse.

Vragen die relevant zijn voor de functie

Tijdens een sollicitatiegesprek mogen bovendien alleen maar vragen worden gesteld die betrekking hebben op het werk zelf. In veel gevallen hebben vragen over het privé-leven van iemand daar helemaal niets mee te maken. Zij hoeven dus ook niet gesteld te worden. Gebeurt dat wel dan hoeft de persoon in kwestie er geen antwoord op te geven.

De vraag:"Bent u zwanger?" mag niet gesteld worden tijdens een sollicitatiegesprek

Hoewel veel vrouwen dat niet weten, mag een werkgever een sollicitant de baan niet geven omdat zij zwanger is. Het is zelfs zo dat vragen op dit gebied niet eens gesteld mogen worden omdat zij leiden tot indirect onderscheid op grond van geslacht zoals dat met mooie woorden heet. Er mag dus tijdens een sollicitatiegesprek niet gevraagd worden naar een kinderwens of gezinsomstandigheden. De realiteit is overigens vaak heel anders. Vaak wordt vrouwen daar juist wel naar gevraagd. Bij mannen is dat heel anders. Hen wordt bijna nooit gevraagd of zij een kinderwens hebben of dat hun partner zwanger is.

Vragen over gezondheid tijdens sollicitatie

Ook mogen tijdens een sollicitatiegesprek geen vragen over iemands gezondheid worden gesteld. Dat geldt ook voor het aantal keren dat iemand ziek is geweest bij een vorige baas.

Medische keuring en sollicitatiegesprek

Tijdens een sollicitatieprocedure mag een werkgever niet van de sollicitant eisen om een medische keuring te ondergaan. Er is wel één maar en dat is als de functie bepaalde medische eisen met zich meebrengt. Dit heet een aanstellingskeuring. Met een aanstellingskeuring wordt gekeken of iemand medisch geschikt is om een functie uit te oefenen.

Special over solliciteren

In de special over solliciteren staan veel meer wetenswaardigheden over het krijgen van een baan, maar ook de voorwaarden die worden gesteld als iemand moet solliciteren vanuit een uitkeringspositie. Lees er alles over in: Solliciteren
© 2010 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Banen (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verboden vragen sollicitatiegesprekVerboden vragen sollicitatiegesprekOp grond van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWBG) en de Sollicitatiecode mag je potentiële werkgever bepaalde vrag…
Sollicitatiegesprek: zelf vragen stellenSollicitatiegesprek: zelf vragen stellenDoor in een sollicitatiegesprek zelf ook goede vragen te stellen, kunt u een gemotiveerde en geïnteresseerde indruk acht…
Sollicitatiegesprek: Omgaan met irrelevante vragenSollicitatiegesprek: Omgaan met irrelevante vragenBepaalde sollicitatievragen mogen niet gesteld worden. Krijgt u deze vragen wel? Dan hoeft u ze niet te beantwoorden.
Sollicitatiegesprek: vragen over het bedrijf en de functieSollicitatiegesprek: vragen over het bedrijf en de functieIn een sollicitatiegesprek is het de bedoeling dat de interviewer een duidelijke indruk van u krijgt. Dit kunnen ze onde…
Dress for successDress for successDress for success: hoe ga je netjes gekleed naar een sollicitatiegesprek, wanneer je niet de middelen hebt om nieuwe kle…

Reageer op het artikel "Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat niet"

Infoteur: Singalees
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!