InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Hoe word ik rechter, Officier van Justitie of griffier?

Hoe word ik rechter, Officier van Justitie of griffier?

Hoe word ik rechter, Officier van Justitie of griffier? Naast de standaard beroepen als advocaat of notaris, heb je natuurlijk nog de rechterlijke macht. Nederland hanteert de trias politica waarvan de rechterlijke macht één van de drie machten is. Werken bij de rechterlijke macht betekent dat jij een belangrijke taak in de samenleving krijgt. Of je nu rechter wordt en de geschiedenis ingaat met je veelbetekenende uitspraak of dat je een Openbare Aanklager wordt en de criminelen de gevangenis insleurt, de rechterlijke macht heeft veel aan te bieden.

Wat is de rechterlijke macht?

De rechterlijke macht is één van de drie machten die in een rechtsstaat voorkomen. Naast de rechterlijke macht onderscheidt men de wetgevende macht, de macht die de wetten en regelgeving opstelt, en de uitvoerende macht, de macht die wetten en regelgeving uitvoert én de Staat in goede banen leidt (denk aan het behouden van de openbare orde). De rechterlijke macht is de macht die belast is met de rechtspraak. Het dient een objectieve beslissing te geven inzake een geschil.

Waaruit bestaat de rechterlijke macht?

In de literatuur wordt er onderscheid gemaakt tussen gewone rechterlijke macht en de gerechten die hierbuiten vallen. Nederland hanteert in het algemeen een driedeling:
  • De rechtbank
  • Het Gerechtshof
  • De Hoge Raad
Naast deze drie instanties, waarvan de Hoge Raad de hoogste instantie is, kent men de bijzondere administratieve gerechten. Deze komen in het bestuursrecht voor:
  • De Afdeling bestuursrechtspraak bij de Raad van State
  • De Centrale Raad van Beroep
  • Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven
  • De Raad voor de Rechtspraak
Naast de rechter kan men voor geschillen ook terecht bij een geschillencommissie. Denk hierbij aan de geschillencommissie voor huurders en de geschillencommissie voor consumentenzaken. Een tweede manier om een oplossing voor het geschil te vinden, is mediation.

Welke beroepen onderscheidt men bij de rechterlijke macht?

In eerste instantie kan men denken aan de rechter. Dit is de persoon die een oordeel velt over het geschil. Officieel is een rechter een persoon die bij de rechtbank werkt. Dit kan op verschillende afdelingen zijn. Deze afdelingen zijn ingedeeld naar rechtsgebied:
  • Sector kanton (voor geschillen omtrent arbeidsovereenkomsten en consumentenovereenkomsten)
  • Afdeling strafrecht
  • Afdeling civiele recht
  • Afdeling bestuursrecht
Bij de gerechtshoven en de Hoge Raad worden de rechters aangeduid als raadsheren. Meer specifiek heeft men in het Nederlands rechtssysteem de rechter-commissaris. Dit is een rechter, dus een lid van een van de instanties, met bepaalde bijzondere (extra) bevoegdheden. De persoon van de rechter-commissaris komt voor in verschillende rechtsgebieden:
  • Strafrecht: de rechter-commissaris heeft meer bevoegdheden dan de Openbare Aanklager, zo dient hij toestemming te geven om telefoons af te tappen.
  • Faillissement: de rechter-commissaris houdt toezicht op de curator en is voorzitter van de verificatievergadering.
  • Civiele recht: de rechter-commissaris geeft leiding aan een onderzoek dat buiten de zitting plaatsvindt.

Op de tweede plaats heeft men het Openbare Ministerie waarvan de Officier van Justitie een deel van uitmaakt. De Officier van Justitie wordt ook wel de Openbare Aanklager genoemd. In het strafrecht maakt men onderscheid tussen verschillende parketten: Parket-Generaal, arrondissementsparketten, ressortsparketten, het landelijke parket, het functioneel parket en het parket bij de Hoge Raad. Naast de Officieren kent men procureurs-generaal, parketsecretarissen, hoofdadvocaat-Generaal en de advocaat-generaal.
Bij de Hoge Raad kent men ook een advocaat-generaal, maar deze heeft hier een andere taak dan bij een ressortparket. De advocaat-generaal adviseert de Hoge Raad omtrent het geschil en schrijft conclusies.

Als derde heeft men nog de griffiers. Een griffier is te vergelijken met een secretaresse/secretaris. De griffier onderhoudt alle papierwerk: hij maakt aantekeningen bij een zitting, alle stukken voor een zaak worden bij hem bijeen gebracht en hij ondersteunt onderzoeken.

Tot slot heeft men andere (administratieve) functies die relevant zijn om de organisatie draaiende te houden. Denk aan bewakers en personen die de techniek (computers) regelen.

De opleiding (Raio)

Om rechter of Officier van Justitie te worden, dien je de Rechterlijke Ambtenaar In Opleiding (Raio) opleiding af te leggen. De opleiding duurt zes jaar. In de eerste vier jaar maak je kennis met de praktijk en volg je daarnaast theoretische lessen (verzorgd door SSR). De praktijkopleiding bestaat onder meer uit het bijwonen van zittingen en het schrijven van vonnissen. De eerste zes maanden van de opleiding betreffen het rechtsgebied strafrecht. Daarna maak je, voor tien maanden, kennis met de afdeling civiel. Vervolgens breng je tien maanden door binnen de sector bestuursrecht. Je sluit je vier-jarige stage af bij het Openbaar Ministerie. Aan het einde van je opleiding bepaal je welke richting je kiest: rechter of Officier van Justitie. Na de keuze ga jij, voor een aantal maanden, je verdiepen in het gebied waarvoor je hebt gekozen. Na deze binnenstage volg je een buitenstage voor de duur van twee jaar. Je dient stage te lopen bij een organisatie dat buiten de rechtspraak bevindt, maar wel te maken heeft met de rechtspraak. Zo heeft een stage bij de groenteboer geen relevantie met de rechtspraak. Meestal wordt er voor een stage bij de advocatuur gekozen.
Gedurende je opleiding krijg je salaris. Wil je echter tot de opleiding toegelaten worden, dan dien je de sollicitatieprocedure te doorlopen. Je stuurt een motivatiebrief, je cv en een aantal aanbevelingsbrieven van docenten en/of werkgevers op. Indien je wordt uitgenodigd, doorloop je rondes.
  • Tijdens de eerste ronde word er gekeken hoe de analytische vermogen van de sollicitant is.
  • In de tweede ronde kom je op gesprek. Je legt onder meer uit waarom jij hebt gekozen voor de opleiding.
  • De derde ronde bestaat uit een psychologische test. Je gaat een gesprek aan met een psycholoog die kijkt of je over bepaalde eigenschappen beschikt.
  • Tot slot is er gesprek. Als eerste spreek je persoonlijk met de president van een rechtbank. Vervolgens spreek je met twee personen waarvan één afkomstig is uit de rechterlijke macht en de ander uit een ander gebied (bijvoorbeeld arts of journalist). Naast het gesprek behandel je een casus.

Wil je griffier worden, dan hoef je de Raio-opleiding niet af te leggen. Je kunt op twee manieren griffier worden:
  • Je werkt al bij de organisatie (bijvoorbeeld de rechtbank) bij de administratie. Binnen je werk volg je cursussen en word je zodoende opgeleid;
  • Je hebt rechten gestudeerd. Als juridische medewerker maak je kennis met het vak en word je ingewerkt.

Advocaat of notaris?
Lonkt de advocatuur? Klinkt notaris je veel beter in de oren? Lees dan meer over deze opties hier.
© 2009 - 2014 Servanda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe word je rechter?Hoe word je rechter?Rechtspraak is een overheidsfunctie waarbij de rechter iemand is die rechtspreekt. Het oordeel van de onpartijdige en on…
Titulatuur of aanspreekvorm: gebruik, tips en soortenTitulatuur of aanspreekvorm: gebruik, tips en soortenBij het schrijven van brieven moet je soms rekening houden met titulatuur (aanspreekvorm). Dit is de manier waarop ieman…
Strafrechter & RechtzittingStrafrechter & RechtzittingHet verloop van de zitting bij de Strafrechter. Waartoe is de rechter verplicht aan het begin van de zitting? Wanneer wo…
Officier van Justitie, wat houdt dat eigenlijk in?Officier van Justitie, wat houdt dat eigenlijk in?Een Officier van Justitie is een medewerker van het Openbaar Ministerie die belast is met opsporing en vervolging van st…
Strafbeschikking voor verkeersdelictenStrafbeschikking voor verkeersdelictenStel dat je als automobilist een (zwaardere) verkeersovertreding of verkeersmisdrijf hebt begaan. Als je betrapt bent, k…

Reageer op het artikel "Hoe word ik rechter, Officier van Justitie of griffier?"

Infoteur: Servanda
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!