InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Hoogte van het salaris in overheidsdienst

Hoogte van het salaris in overheidsdienst

Hoogte van het salaris in overheidsdienst Het salaris van de minister-president is het meest besproken salaris van Nederland. Mensen die werkzaam zijn in de publieke sector zouden niet meer mogen verdienen dan Balkenende, de zogenaamde “Balkenende norm”. De Minister-President verdient ongeveer €181.000. Hoeveel verdienen mensen in de regering en wethouders en burgemeesters? De inkomens van de mensen in onze regering is een veel besproken onderwerp. Ze verdienen grote bedragen, maar ze blijken veel meer te kunnen verdienen in het bedrijfsleven. Een logische stap voor ex kamerleden en vooral ministers is om uiteindelijk te kiezen voor het grote geld in het bedrijfsleven. De kamerleden. staatssecretarissen, ministers en dergelijke hebben echter geen reden tot klagen. Ze krijgen voor hun werk een hoog bruto salaris en daarnaast ook zeer ruime onkostenvergoedingen. Ook de topfunctionarissen bij de gemeente verdienen afhankelijk van de omvang van de gemeente goed tot zeer goed.

De Tweede Kamer

Officieel heet het de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Zij vormen samen met de Eerste Kamer het parlement. De samenstelling van de Tweede Kamer vindt plaats door verkiezingen. De inkomens van de leden van de Tweede Kamer zijn per functie openbaar gemaakt. Het gaat slechts om indicatie bedragen gerekend over het inkomen van 2009. Het zijn de inkomens per jaar, exclusief onkostenvergoeding.

Wat verdient de Minister President €181.000
Wat verdient een Minister € 170.000 - €175.000
Wat verdient een Staatssecretaris€ 123.000
Wat verdient een Kamerlid €90.000 - €95.000
Wat verdient een Kamervoorzitter €121.000 - €125.000
Wat verdient een Fractievoorzitter€91.000 - €105.000

Gemeente

Een gemeente is een gebied met over het algemeen meerdere dorpen, die worden bestuurd door een gemeentelijk bestuur. Grotere gemeenten kennen soms nog deelgemeenten of districten. De inkomens van de gemeentelijke bestuurders is voor sommige functies afhankelijk van de omvang van de gemeenten uitgedrukt in aantal inwoners.

Wat verdienen Burgemeesters en Wethouders?

Een Burgemeester of Wethouder van een grote gemeente verdient meer dan een collega in een kleinere gemeente. Een burgemeester wordt door de regering benoemd, nadat het kabinet instemming heeft verleend. Een wethouder is een openbare bestuurder binnen de gemeente. Hieronder treft u een indicatie aan van de bruto inkomens per maand. Het overzicht is niet volledig en de inkomens hebben bij de kleinere gemeenten kunnen betrekking hebben op een parttime functie.

Wat verdient een Wethouder in een gemeente tot 2.000 inwoners € 1.530
Wat verdient een Wethouder in een gemeente tussen de 4.000 en 8.000 inwoners € 2.791
Wat verdient een Wethouder in een gemeente met meer dan 375.000 inwoners € 8.919
Wat verdient een Burgemeester in een gemeente tot 2.000 inwoners € 3.274 - 4.294
Wat verdient een Burgemeester in een gemeente tussen de 4.000 en 8.000 inwoners € 4.117 - 5.444
Wat verdient een Burgemeester in een gemeente met meer dan 375.000 inwoners € 10.123

Zie ook Hoeveel verdient een baan bij de politie / militaire dienst
© 2009 - 2014 Juul, gepubliceerd in Banen (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2014, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de postbode, d…
De best betaalde banen bij de overheidDe best betaalde banen bij de overheidHet ene beroep levert meer salaris op dan het andere. Maar wat zijn eigenlijk de beste betaalde banen bij de overheid? H…
Hoeveel verdient een?Hoeveel verdient een?Het is belangrijk om te weten wat men verdient. Zonder inkomsten zou je immers niet kunnen leven in deze maatschappij. I…
Wat verdient een accountant? (Salaris accountant)Wat verdient een accountant? (Salaris accountant)Een accountant heeft een goed salaris. AA-accountant is een beroep met goede carrièreperspectieven. Hoe hoger je op de l…
Bruto inkomen per maandBruto inkomen per maandEen hoger maandelijks bruto inkomen is iets waar de meeste mensen naar streven. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat Ned…
Bronnen en referenties
  • Inoverheid.nl

Reageer op het artikel "Hoogte van het salaris in overheidsdienst"

Reacties

Vrouw Holle, 23-12-2013 13:49 #5
Als ik alle salarissen bekijk vind ik het in een woord een schande wat ten eerste het kabinet verdient/of als inkomen heeft, serieus iedereen moet de broekriem aanhalen zelfs als je werkt en een modaal inkomen hebt kun je niet meer van een modaal inkomen leven.ja we we we moeten bezuinigen zeggen ze in Den Haag, begin dan eerst maar eens met die bezopen bedragen die ze daar in Den Haag verdienen.wat Rutte in een dag verdient, dat is echt ongelooflijk ik moet daar een maand meedoen, laat hun maar eens salaris inleveren, hun hebben geen last van een gat in het pensioen.wij wel als mijn man zover is ooit.en mijn kinderen die werken, en nog steeds geen vaste banen hebben, en nog geen huis kunnen huren laat staan kopen, omdat ze eigen geld moeten hebben.hebben we het nog niet over de mensen die al een pensioen hebben en elke maand moeten inleveren terwijl ze er jaren hard voor gewerkt hebben.en de overheid die nog steeds teveel geld uitgeeft en dit dan bij de burger vereffend.ja hoor ga vooral lekker zo door, raar he dat er zoveel mensen zijn in Nederland met psychische problemen hoe zou dat toch kunnen.?

Kettenis, 09-10-2013 14:34 #4
U zet wel in uw overzicht: burgemeester in een gemeente tussen de 60.000 en 100.000
inwoners krijgt 6975 tot 8373 euro, maar niet wat een burgemeester tussen de 100.000
en 375.000 inwoners krijgt. Kunt U dat alsnog doen? Dank voor de moeite.

Jan Willem van Veluwen, 12-07-2013 08:57 #3
Ministers, staatssecrtarissen en kamerleden moeten zich kapot schamen met hun salarissen. Mensen die keihard hebben gewerkt en Nederland groot hebben gemaakt en mensen die nog werken worden werkelijk aan alle kanten uit gekleed. Wat ze ook verzinnen aan bezuiniging of lastenverzwaring het treft hun zelf nooit. En met name van sociaal-democraten had ik anders verwacht, maar Dijsselbloem, Samsom en hun clupje doen er lekker aan mee. Wil je goed verdienen en zorgen dat je niks voelt van alle pijn dan moet je de politiek ingaan. SCHANDE HEREN en DAMES POLITICI

Sander Huizenga, 03-03-2013 17:38 #2
Ik ben bezig met een persoonlijk efficientie onderzoekje. Ik zou graag nog de salarissen van de raadsleden in uw rijtje terugvinden. En als iemand dit leest zou het mij helemaal helpen als er ergens een overzicht is van de totale loonkosten gemaakt door politiek Nederland. Het irriteert mij al geruime tijd dat ambtenaren met zijn allen op een grote hoop worden gegooid. Dus de baanjagende politicus staat gebroederlijk naast een buffelende wijkagent.
Daarbuiten zou ik graag uitrekenen hoeveel wij per hoofd van de bevolking uitgeven aan de politiek werkzamen in vergelijking tot andere democratische landen. Ik vermoed op dit moment dat de uitkomst hiervan schrikbarend hoog zal blijken, maar ik ben pas drie uurtjes bezig.
Het lijkt op dit moment een moeilijke opdracht omdat de versnippering van beschikbare informatie doelmatig is opgezet.
Dus als iemand een tip heeft omtrent een goed boek of een goede site aangaande deze materie, alvast dank.

Dhr S. Ramcand, 11-03-2012 20:55 #1
Aan de tweede kamer leden.
Ik vind dat de ministers kunnen in deze moeilijke tijd, met 25% minder salaris doen.
Er zijn ook in overheids moeten ze best 25% minder kunnen doen, alleen de gene die hoge,
salarist hebben.
dat is mijn mening, daar mee moeten ze doen.

Infoteur: Juul
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 5
Schrijf mee!