InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > De bereden politie: de selectie voor de mens

De bereden politie: de selectie voor de mens

De bereden politie: de selectie voor de mens Heel veel mensen op straat vinden de politie te paard maar wat stoer. In sommige situaties aaien ze het liefst de paarden in andere situaties heeft de politie veel meer gezag vanaf het paard. De bereden politie heeft veel overzicht en is erg wendbaar/snel te paard. Om bij de bereden politie te komen moet u alleen wel wat opleidingen en selecties doorstaan. U kunt hier alles over lezen in dit artikel.

Vooropleidingen

Voordat u kunt solliciteren voor een baan bij de bereden politie moet u eerst de opleiding tot politie medewerker hebben gedaan. Deze opleiding kan 3 á 4 jaar duren en heeft een erg strenge selectie. Er moeten allerlei testen afgelegd worden bijvoorbeeld:
  • justitieel verleden
  • psychologische test
  • fysieke test
  • lichamelijke test
Als u de opleiding uiteindelijk heeft afgerond kunt u gaan solliciteren bij de politie. Na 4 jaar werk bij de politie als bijvoorbeeld agent op straat kunt u kijken naar de verdere interne vacatures, hier valt dus ook de bereden politie onder.

Selectie voor de bereden politie

Binnen de politie zijn er veel agenten die graag bij de bereden politie willen. Diegene die het langst in dienst zijn hebben voorrang, het kan dus mogelijk lang duren voor u wordt uitgenodigd. Als u wordt uitgenodigd voor een sollicitatie zullen ze uiteraard naar uw ervaring met paarden kijken en uw motivatie. Om de twee jaar wordt er ook getest of u nog aan de eisen van de functie voldoet. Verder komen er de volgende eisen kijken bij de bereden politie:
  • Opleiding ME en een jaarlijkse herhalingsopleiding.
  • Wekelijks trainen met het paard onder begeleiding van een instructeur (opgeleid aan het Hippisch Centrum te Deurne NHB).
  • Vaktechnische bijscholing.
Binnen de bereden politie volgt u ook nog een opleiding van 4 maanden. Deze opleiding wordt afgesloten met een politievaardigheidsexamen.

Wat doet de bereden politie?

De bereden politie doet veel meer dan enkel paardrijden. Er zijn voor de bereden politie ook taken waarbij ze niet te paard zitten. Een aantal van deze taken zijn:
  • Assisteren bij ongevallen waar dieren bij zijn betrokken.
  • Afhandelen van klachten met betrekking tot mishandeling/verwaarlozing van paarden en pony's.
  • Controle op de Veemarkt.
  • Grootschalige controles van vervoer van dieren.
  • Controle op maneges.

Als de bereden politie wel te paard gaat kan het zijn dat ze in de manege aan het trainen zijn of ze zijn aan het:
  • surveilleren reguliere
  • optochten aan het begeleiden
  • demonstraties aan het begeleiden
  • ondersteunen bij voetbalwedstrijden
  • ME-optredens aan het doen
  • of ceremoniële taken

Voor de verschillende taken zijn er ook verschillende uitrustingen. Bij een ceremonie moet alles er uiteraard netjes, verzorgd uitzien en het moet wat officieels uitstralen. De bereden politie draagt dan ook een officïeel tenue. Bij ME-optredens zoals bijvoorbeeld voetbalwedstrijden zijn de paarden en ruiters extra beschermd. De paarden hebben extra beenbescherming en hebben soms een soort plastic bril aan hun hoofdstel om hun hoofd te beschermen.

Waarom bereden politie?

Er zijn een aantal redenen om bij de bereden politie te gaan:
  • De liefde voor paarden
  • Het overzicht dat u heeft vanaf een paard
  • De taken
  • De wendbaarheid
  • Een nieuwe uitdaging binnen uw beroep
Als u bij de bereden politie wilt is het van zeer groot belang dat u ook graag bij het gewone corps wilt. Tenslotte zult u toch eerst de gewone politie opleiding moeten hebben afgerond en ervaring hebben als bijvoorbeeld agent op straat. U bent te paard nog steeds en altijd agent. Het kan ook zijn dat u naar een paar jaar de bereden politie moet verlaten. Daarom is het belangrijk dat meer richtingen van de politie uw interesse trekken.
Gerelateerde artikelen
De bereden politie: selectie van de paardenOm bij de bereden politie te komen zijn er hele procedures voor de mens, maar niet alleen bij de mensen worden hiervoor…
Help, mijn kind wil paardrijdenUw kind wil graag gaan paardrijden, maar u bent een leek op paardengebied? Dit artikel gaat in op de belangrijkste aspec…
Spreekbeurt & werkstuk informatie: De Nederlandse politieSpreekbeurt & werkstuk informatie: De Nederlandse politieWanneer je een spreekbeurt gaat geven, dien je informatie op te zoeken. Dit kun je doen in boeken, of op internet. Een l…
De Beste Manege!De Beste Manege!Je houdt van paarden en je wilt misschien gaan paardrijden. Waar kun je dit dan het beste doen? Je zoekt naar de beste m…
Paardrijles geven aan kinderenPaardrijles geven aan kinderenPaardrijles wordt meeste gegeven op maneges. Er zijn vaak speciale groepen voor kinderen die willen beginnen met paardri…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De bereden politie: de selectie voor de mens"

Reacties

Dieren Centrale, 04-10-2016 09:41 #8
Afgelopen zondag heb ik gevraagd net wie ik contact kan opnemen betreffende 1 van de taken van de bereden politie n.l.
Afhandelen van klachten met betrekking tot mishandeling/verwaarlozing van paarden en pony's.
Tot op heden nog geen reactie ontvangen helaas.
Ik hoop op een bericht.
0900 kan niet helpen en ook 144 niet

Dierencentrale, 02-10-2016 21:58 #7
In de lijst met werkzaamheden staat o.a 'Afhandelen van klachten met betrekking tot mishandeling/verwaarlozing van paarden en pony's.'
Ik ben al weken bezig een klacht in te dienen over mishandelde paarden, maar niemand kan mij helpen. 0900-8844 niet, 144 niet en misdaad anoniem niet. Wie kan ik bellen? Het is een ramp.

Daniëlle Middel, 27-03-2013 10:25 #6
Kunt u mij misschien meer informatie over de bereden politie vertellen aan mij. Want ik moet een werkstuk over wat ik later wil worden maken. En dat is de bereden politie.
Ik heb ook nog een vraag. Kan je als je nu al paardrijd later bij de bereden politie werken? Want ik rijd zelf ook paard.

Chantal, 19-05-2012 17:45 #5
Kunt U mij misschien vertellen of dat je na de opleiding van agent van 2 jaar en 4 maanden nog eerst 4 jaar moet werken voordat je in aanmerking kunt komen voor de Bereden Politie of wordt die 2 jaar en 4 maanden al meegerekend in de 4 jaar werkervaring die je moet hebben?

Lieke, 06-10-2011 15:25 #4
Is het mogelijk om een stagedag te hebben bij de bereden politie in 3vwo? Ik wil later namelijk ook een politie opleiding gaan doen en uiteindelijk hoop ik hier terecht te komen.

Emma, 06-07-2011 09:17 #3
Kunt u mij misschien wat informatie geven over de bescherming van de politieruiter? Ik houd mijn werkstuk namelijk over de bereden politie, en deze informatie kan ik nergens vinden.

M. Ouwehand, 15-02-2011 15:00 #2
Kunt U mij misschien informatie sturen over de opleidings eisen die gevraagd worden om bij de Politie te komen?
Welke vooropleiding en welke vakken er vereist zijn. Reactie infoteur, 15-02-2011
Vanaf niveau 2 tot havo kan men terecht bij de politie, alleen heeft elk niveau als het ware zijn eigen beroep als bijvoorbeeld agent, brigadier enzovoorts.
Één eis is wel dat de Nederlandse taal goed word beheerd en er volgen testen waarbij onder andere de conditie op de proef word gesteld.

Astrid Boelens, 26-05-2010 10:18 #1
Mijn dochter, Dominique vd Schaft, wil graag bij de bereden politie. Ik vind helaas geen info over waar de opleiding is, wat deze gaat kosten, en hoe oud zij voor de opleiding moet zijn. Graag verneem ik hier meer over.
Met vriendelijke groet,
A. Boelens Reactie infoteur, 26-05-2010
Er is geen losse opleiding voor de bereden politie. De enige optie is om eerst 4 jaar bij de politie in dienst te zijn en dan intern te solliciteren bij de bereden politie.

MVG Bembi

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 8
Schrijf mee!