InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Vanuit huis geld verdienen met Netflix als vertaler

Vanuit huis geld verdienen met Netflix als vertaler

Vanuit huis geld verdienen met Netflix als vertaler Vrijwel iedereen heeft wel eens van Netflix gehoord. Maar in plaats van geld uitgeven aan Netflix, kun je er nu ook geld mee verdienen. Netflix heeft begin 2017 besloten het vertaalwerk aan freelance vertalers over te laten, en via het HERMES-platform kan iedereen zich hiervoor aanmelden. De duizenden films en series die Netflix aanbiedt, moeten natuurlijk ondertiteling hebben in verschillende talen. En omdat er steeds nieuwe films en series gemaakt worden, is er een grote hoeveelheid werk beschikbaar.

Inhoud

Netflix

Netflix is een Amerikaans bedrijf, opgericht in 1997 door Marc Randolph en Reed Hastings. Netflix was in 1997 een klein bedrijf dat zich richtte op het online verhuren van films en is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven ter wereld met in 2016 een omzet van bijna 9 miljard euro. In 2017 heeft het bedrijf al zo'n 100 miljoen actieve gebruikers en 3500 werknemers.

Gebruikers kunnen bij Netflix tegen een maandelijkse betaling onbeperkt films en series kijken. Naast het aanbieden van bestaande films en series is Netflix zelf ook verantwoordelijk voor een grote hoeveelheid media, die Netflix Originals worden genoemd. De zeer succesvolle tv-serie House of Cards is hier een voorbeeld van.

Werken bij Netflix

Een groot bedrijf zoals Netflix heeft natuurlijk veel werknemers nodig. Zo moeten er nieuwe films en series gemaakt en gepubliceerd worden, reclame gemaakt worden, de servers onderhouden worden, en ga zo maar door. Het meeste werk wordt door de vaste werknemers van Netflix gedaan, maar begin 2017 heeft Netflix ervoor gekozen het vertaalwerk, de ondertitels, aan freelancers over te laten. De ondertitels moeten natuurlijk in vele talen omgezet worden, aangezien Netflix een internationaal bedrijf is met kijkers over de hele wereld. Om de juiste personen te vinden voor het vertaalwerk, heeft Netflix een aanmeldingsprogramma gestart, waaruit moet blijken wie geschikt is en wie niet.

De test

Om in aanmerking te komen voor vertaalwerk bij Netflix, moet je voldoen aan bepaalde eisen. Allereerst moet je je registreren bij Netflix HERMES, het vertaalplatform van Netflix. Je kiest de talen waarmee je wilt werken en vult je persoonlijke gegevens in. Je beantwoordt enkele vragen over je werkervaring en dergelijke en je aanmelding kan worden bevestigd via een sms-code. Vervolgens krijg je nog een sms-bericht met een link naar de HERMES-test. Deze test bestaat uit vijf onderdelen die een goed beeld moeten vormen van je taal- en vertaalvaardigheden. De test bestaat uit vijf onderdelen:
  • In het eerste deel van de test krijg je een aantal meerkeuzevragen over Engelse zinnen. Bij iedere zin krijg je een vraag over woordenschat of grammatica. Dit onderdeel duurt maximaal 10 minuten.
  • In het tweede deel krijg je dezelfde soort vragen als in deel één, maar dan in de andere gekozen taal. Dit onderdeel duurt ook maximaal 10 minuten.
  • In het derde deel worden er tien verschillende vragen gesteld op basis van enkele korte video's die je te zien krijgt. Deze vragen zijn in de gekozen taal zoals in het tweede deel. Dit onderdeel duurt maximaal 15 minuten.
  • Het vierde deel gaat over de technische aspecten van het ondertitelen. Denk hierbij aan de timing, zinslengte, etc. Ook dit onderdeel duurt maximaal 15 minuten.
  • Tenslotte is er nog het vijfde deel, waarbij je twee video's gaat vertalen en ondertitelen. Hier krijg je maximaal 40 minuten tijd voor.

Na afronding van de test gaat een administrator van Netflix aan de slag met je antwoorden van zowel de test als je ingevulde werkervaring om tot een eindresultaat te komen. Dit eindresultaat wordt je na ongeveer 10 werkdagen bekendgemaakt. Je kunt je resultaten terugvinden wanneer je inlogt op het Netflix HERMES-platform.

Wat kun je verdienen?

De verdiensten voor vertalers bij Netflix zijn afhankelijk van de gekozen taal/talen. Dat komt doordat de hoeveelheid vertalers per taal nogal verschilt. Zo zijn de verdiensten voor een vertaler van bijvoorbeeld Japans naar Frans hoger dan die van Engels naar Duits. Op de site van Netflix kun je de bedragen van 2016 zien. De bedragen starten op ongeveer 6 dollar per minuut, maar kunnen oplopen tot wel bijna 30 dollar per minuut, afhankelijk van de taal of talen. Let wel op, de verdiensten voor vertalers zijn een stuk lager dan de bedragen die worden weergegeven in het schema. Daar moeten namelijk ook nog andere kosten vanaf gehaald worden, zoals het loon voor de mensen die het vertaalwerk nakijken. Natuurlijk duurt het vertalen van één minuut aan video in de realiteit ook een stuk langer dan één minuut. Netflix heeft de exacte verdiensten (anno 2017) niet vrijgegeven.

Ander thuiswerk

Naast vertalen zijn er natuurlijk nog vele andere soorten thuiswerk. Steeds meer bedrijven zien het nut van freelancers in, wat voor meer en meer thuiswerk zorgt. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Data entry
  • Artikelen schrijven
  • Marktonderzoek
  • Lesgeven
  • Transcriberen
  • Video bewerken
  • Administratieve taken
© 2017 Muhren, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Griekse mythologie, god HermesGriekse mythologie, god HermesDe goddelijke bedrieger werd hij wel genoemd. Hermes, onder andere de god van de kudde en herders, was de uitvinder van…
Snel geld verdienen met thuiswerk mogelijk?Snel geld verdienen met thuiswerk mogelijk?Je hebt het vast wel eens gezien: aanbieders voor thuiswerk die vaak duizenden euro’s per maand beloven. Veel mensen dro…
Hermetica, verloren wijsheid van de farao's opnieuw ontdektHermetica, verloren wijsheid van de farao's opnieuw ontdektDit is een boekbespreking van een boek van Timothy Freke en Peter Gandy. Zij verzamelden sleutelpassages van de farao He…
Snel geld verdienen met thuiswerkSnel geld verdienen met thuiswerkBinnen de thuiswerkbranche worden vaak gouden bergen beloofd, gouden bergen geld wel te verstaan. Helaas gaat dit lang n…
Kun je snel geld verdienen met thuiswerk?Kun je snel geld verdienen met thuiswerk?Wanneer je het woord 'thuiswerk' invult op en zoekmachine, krijg je honderden resultaten. Veel aanbieders beloven honder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fabián Alexis / Wikimedia Commons
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Netflix
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Netflix#Netflix_Originals
  • https://tests.hermes.nflx.io/
  • https://thenextweb.com/apps/2017/03/31/netflix-wants-to-pay-you-to-translate-subtitles/#.tnw_yKtZBtQW

Reageer op het artikel "Vanuit huis geld verdienen met Netflix als vertaler"

Infoteur: Muhren
Gepubliceerd: 20-07-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!