InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat is een transitievergoeding?

Wat is een transitievergoeding?

Wat is een transitievergoeding? Per 1 juli 2015 wordt de kantonrechtersformule ingeruild voor de transitievergoeding. Dit is een onderdeel van de nieuwe Wet Werk & Zekerheid (WWZ). Het is een versoepeling van het ontslagrecht waardoor het eenvoudiger wordt om vast personeel te ontslaan. Het niet verlengen van een tijdelijke arbeidsovereenkomst geeft ook recht op een transitievergoeding. Dit is een lastenverzwaring voor werkgevers die met tijdelijke arbeidsovereenkomsten werken. De arbeidsmarkt is aan het flexibiliseren. Er worden steeds minder vaste contracten gegeven aan werknemers. Werkgevers willen deze verplichtingen niet meer aan gaan en kiezen massaal voor tijdelijke overeenkomsten. Het ontslaan van werknemers is onder het oude ontslagrecht vaak kostbaar. Dit wordt nu nog berekend aan de hand van de kantonrechtersformule. Tot 35 jaar heeft een werknemers met een vast contract recht op halve maandsalaris per gewerkte jaar als ontslagvergoeding. Over de jaren gerekend tot 45 jaar één maandsalaris, en tot 55 jaar anderhalf keer. Vanaf 55 jaar bestaat er recht op twee keer het maandsalaris. De transitievergoeding zal nadeliger uitvallen voor werknemers met een vast contract.

Vergoeding bij ontslag berekend via de transitievergoeding

Ook voor het berekenen van de transitievergoeding is de hoogte van de ontslagvergoeding afhankelijk van de arbeidsduur. Je krijgt een vergoeding van één derde van je maandsalaris over de eerste tien dienstjaren gerekend. Over de dienstjaren na de tiende jaar krijg je een vergoeding van een halve salaris per dienstjaar.

Aan de hand van een rekenvoorbeeld maken wij de verschillen inzichtelijk.

Een man heeft een vast dienstverband. Hij werkt al 29 jaar voor dezelfde baas. Dienstverband is ingegaan op zijn 20e en inmiddels is hij 49 jaar. Zijn inkomen bedraagt 2.500 bruto per maand. Hij komt in een reorganisatie terecht en de ontslagvergoeding wordt berekend aan de hand van de kantonrechtersformule en de transitievergoeding. De kantonrechter heeft bepaald dat er geen verhoging van de vergoeding plaats gaat vinden op basis van verwijtbaar bedrag. Wat zijn de verschillen in de hoogte van de ontslagvergoeding?

Volgens de kantonrechtersformule:

Eerst moet het aantal gewogen dienstjaren worden berekend.
Tot 35 jaar 0,5 x het maandinkomen = 15 x 0,5 = 7,5 jaren
Tot 45 jaar 1 x het maandinkomen = 10 x 1 = 10 jaren
Tot 50 jaar 1,5 x het maandinkomen= 4 x 1,5 = 6 jaren
In totaal 23,5 maandsalarissen = 23,5 x 2.500 = 58.750

Volgens de transitievergoeding:

Één derde deel van 2.500, daarna de uitkomst vermenigvuldigen met 10: 8.333,33
De helft van 2.500, daarna de uitkomst vermenigvuldigen met 19: 23.750
In totaal: 32.083

Voor werknemers met een lang dienstverband valt de nieuwe regeling dus slecht uit. Voor werknemers vanaf 50 jaar oud gaat er nog een overgangsregeling gelden. Het blijft voor werkgevers en werknemers mogelijk om ook na 1 juli 2015 uit te gaan van de kantonrechtersformule.

Transitievergoeding is positief voor werknemers met een tijdelijk dienstverband

Bij vrijwillig ontslag geldt er vanaf 1 juli 2015 ook voor werknemers met een tijdelijke arbeidsovereenkomst recht op een ontslagvergoeding. Dat betekent dus dat een tijdelijke weknemer na een contract van één jaar contract recht heeft op een transitievergoeding van 33% van één maandsalaris. In de oude regeling bestaat er geen recht op een ontslagvergoeding voor tijdelijk personeel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.transitievergoeding.nl/transitievergoeding-berekenen/

Reageer op het artikel "Wat is een transitievergoeding?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 15-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!