InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Let vooral op dat uw collega uw salarisverhoging niet inpikt

Let vooral op dat uw collega uw salarisverhoging niet inpikt

Let vooral op dat uw collega uw salarisverhoging niet inpikt Hoe kunt u met succes de jaarlijkse salarisbespreking met uw manager ingaan. Welke tactiek levert het meeste salarisverhoging voor u als werknemer op. Zorg dat u beter beslagen ten ijs komt dan uw collega’s. Want uw afdelingscollega's zijn in feite uw concurrenten bij de verdeling van het beperkte potje met geld dat beschikbaar is voor salarisverhoging. Zorg dat een afdelingscollega er niet met uw eerlijk verdiende salarisverhoging vandoor gaat.

Welke onderhandelingstactiek levert het meeste op voor werknemer

Het probleem van de afdelingschef, filiaalhouder, verkoopmanager, of welke titel uw chef ook mag dragen, is dat hij van zijn directie de opdracht heeft de salarisgroei op zijn/haar afdeling binnen bepaalde perken te houden. Als u dat beseft snap u ook dat onze collega’s tijdens de jaarlijkse beoordelings- c.q. salarisgesprekken in feite onze concurrenten zijn. Salaris dat aan hen is beloofd kan immers niet meer aan ons ten goede komen. De kunst is dus om er voor te zorgen dat we het tijdens de bespreking met onze chef beter doen, slimmer aanpakken, en met sterkere argumenten komen dan onze directe collega’s.

Neem bijtijds het initiatief

Als u meent dat het dit jaar tijd wordt voor een flinke salarisverhoging, die boven de middelmaat uitsteekt, dient u ruimschoots voordat de salarisonderhandelingen beginnen, uw manager daarvan in kennis te stellen. Informeer hem enkele maanden vooraf over uw wensen voordat hij het bewuste potje geld reeds in gedachten over de afdeling heeft verdeeld. Niets is immers zo vervelend voor een mens om op eerdere beslissingen terug te komen. Bovendien kan uw chef uw financiële wensen ook tijdig bij zijn meerderen aankaarten en daarbij wellicht positief adviseren. Uiteraard dient u reeds in dit vroege stadium met goede argumenten te komen waarom u meent dat u een meer dan middelmatige loonsverhoging verdient.

Wachten tot het salarisgesprek begint

Uit bovenstaande blijkt dus dat we niet moeten wachten met het kenbaar maken van onze wensen tot de jaarlijkse salarisgesprekken in de onderneming van start gaan, maar er kunnen omstandigheden zijn dat het niet eerder lukt. In dat geval kunt u misschien op de volgende manier nog redden wat er te redden valt.

Neem zodra u tegenover elkaar zit alsnog het initiatief en wacht dus niet tot uw chef begint met zijn gebruikelijke sombere praatje over de tegenvallende financiële resultaten die een salarisverhoging amper mogelijk maken. Want voordat we het weten gaan we instemmend knikken, waardoor we de strijd in feite al bij voorbaat verloren hebben.

In plaats daarvan dus zelf het initiatief nemen en direct met een zekere voldoening op ons gezicht alle positieve aspecten noemen die juist op het tegendeel wijzen van financiële tegenvallers, zoals wellicht:
  • De stijging van de aandelenkoersen.
  • De reorganisaties die met succes zijn verlopen, waardoor de kosten zijn gedaald.
  • Een hogere omzet per werknemer.
  • Betere resultaten dan de andere bedrijven in dezelfde branche.
  • Stijging van winst, of van marktaandeel.
  • En wellicht zijn er nog meer positieve bedrijfsontwikkelingen.

Het kan best zijn dat u een schrikeffect veroorzaakt bij uw manager omdat hij zelf verzuimd heeft deze keiharde argumenten te noemen bij zijn eigen salarisonderhandelingen, waardoor hij zich realiseert dat hij in dit opzicht geen sterke indruk bij zijn meerderen heeft gemaakt. Als hij plotseling nerveus begint te noteren kan het er ook op duiden dat hij nog bij zijn superieuren moet verschijnen voor het jaarlijkse salaris/bonusgesprek en hij uw punten ook in de strijd gaat gooien.

Externe positieve zaken

De onderneming kan efficiënt en klantvriendelijk draaien, maar als er geen vraag naar producten of diensten is, gaat het uiteindelijk toch niet best met uw bedrijf. Dat betekent dat u ook externe argumenten moet vinden die uw eis tot salarisverbetering ondersteunen en kracht bijzetten. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
  • Renteontwikkeling op de markt.
  • Problemen bij concurrerende ondernemingen.
  • Bepaalde demografische ontwikkelingen die de vraag stimuleren.
  • Etc.

Bovenstaande suggesties zijn uiteraard van bedrijf tot bedrijf anders en dienen hier slechts ter inspiratie van uw eigen keiharde argumenten die u ongetwijfeld weet te vinden.
Gerelateerde artikelen
Argumenten voor salarisverhogingArgumenten voor salarisverhogingAls voor jou vaststaat dat je prestaties niet naar waarde worden gehonoreerd, moet je in actie komen. Alles wat je nodig…
Vraag salarisverhoging ruim vóór het functioneringsgeprekVraag salarisverhoging ruim vóór het functioneringsgeprekEen functioneringsgesprek is vaak een spannende aangelegenheid, want heeft de leiding aanmerkingen op je functioneren, o…
Hoe onderhandel je voor een hoger salarisHoe onderhandel je voor een hoger salarisJe denkt dat je veel meer verdient dan je nu krijgt. Toch wil je de goede relatie met je baas niet vertroebelen. Hoe vra…
Goed voorbereid je beoordelingsgesprek inGoed voorbereid je beoordelingsgesprek inEen beoordelingsgesprek is een overleggesprek. Hierin wordt je functioneren besproken. Zijn er punten van verbetering? W…
Salarisverhoging vragen? Hou rekening met het volgendeJe werkt met hart en ziel voor het bedrijf. Bent altijd aanwezig, betrouwbaar, flexibel en al het andere wat het bedrijf…

Reageer op het artikel "Let vooral op dat uw collega uw salarisverhoging niet inpikt"

Infoteur: Robbie
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!