InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Werken als douanier

Werken als douanier

Werken als douanier De douane is een populaire werkgever. Het salaris van een douanier is namelijk erg goed en de aanvullende arbeidsvoorwaarden zijn ook uitstekend. De douane valt onder de Nederlandse Belastingdienst en houdt zich bezig met de grensbewaking. Haar taak is er voor te zorgen dat goederen op een legale wijze het land in- en uitgaan en dat overal voldoende belasting over betaald wordt. Het opleidingsniveau van de mensen die bij de douane werken loopt zeer uiteen.
Werken bij de douane is een aantrekkelijke en gewilde baan. Bij de Nederlandse douane werken enkele duizenden mensen. Organisatorisch gezien is de douane onderdeel van de Belastingdienst. Dat betekent dus ook dat de douanier een ambtenaar is. Voor werknemers biedt dat grote voordelen. Zij vallen daarmee ook onder de regelgeving van de Rijksoverheid. De arbeidsvoorwaarden die daarmee gepaard gaan zijn goed. Het salaris ligt gemiddeld hoog, er is een goede ontslagbescherming en men heeft recht op veel vrije dagen. Vaak worden er bovendien mogelijkheden geboden voor werknemers om zich door te ontwikkelen. Het alternatief voor veel mensen die werken bij de douane is om te werken in de beveiliging. Vaak betekent dat lastige tijden, slechte arbeidsomstandigheden en veel onzekerheid.

Werkzaamheden van een douanier

De belangrijkste taak van een douanier is dat hij of zij toezicht houdt op de goederen die het land in- en uitgaan. Zij dienen er daarbij op te letten dat geen illegale producten geïmporteerd worden, bijvoorbeeld drugs of ivoor. Verder zijn ze er verantwoordelijk voor dat overal accijnzen over betaald worden. Bij import en export wordt er vaak belasting geheven over de goederen. Ook dienen alle ingevoerde goederen te voldoen aan de Nederlandse en/of Europese wetgeving, bijvoorbeeld aan de milieuwet of Opiumwet. Veel douaniers zijn werkzaam op de luchthavens Schiphol en Eindhoven, omdat daar het meeste internationale verkeer het land binnenkomt. Verder biedt de haven van Rotterdam veel werkgelegenheid. Bij de grens met België en Duitsland kan het verkeer tegenwoordig gewoon doorrijden, maar de douane houdt wel regelmatig steekproeven om na te gaan of er geen illegale goederen het land ingevoerd worden.

Opleiding tot douanier

Bij de douane zijn zowel hoger- als lageropgeleide medewerkers nodig. Medewerkers op mbo-niveau houden zich vooral bezig met uitvoerende taken, zoals controles op Schiphol, het optekenen van aangiftes en het uitvoeren van administratieve werkzaamheden. Functies op hbo- en universitair niveau zijn vooral managementfuncties. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een risicoanalyse. Op die manier wordt gekeken waar de meeste risico's liggen en wat de meest efficiënte manier van werken is. In de haven van Rotterdam komen er bijvoorbeeld zoveel containers binnen dat deze nooit allemaal door de douane gecontroleerd kunnen worden. De beleidsmakers moeten dus in kaart brengen wat de methodes is die het meeste effect bewerkstelligt. Er zijn dus verschillende soorten stromingen van opleidingen die je kunt volgen om douanebeambte te worden.

Salaris van een douanier

Het salaris van een douanier kan zeer verschillen. Dit komt omdat het soort functies zo uiteenloopt. Op het laagste niveau begint het salaris rondt de 1600 euro. Voor de hoogste salarisgroep ligt het salaris rond de 9000 euro per maand. Daar komen nog extra toeslagen zoals een dertiende maand en vakantiegeld bovenop. Voor een douanier kan het wel zeer aantrekkelijk zijn om veel nachtdiensten te draaien en in de weekenden te werken. Op die momenten kan de toeslag oplopen tot honderd procent. Verder zijn er veel aanvullende arbeidsvoorwaarden, zoals een reiskostenvergoeding van zeventig procent. Qua pensioen zit je bij het ABP, het pensioenfonds voor overheids- en onderwijspersoneel.

De arbeidsvoorwaarden van een douanebeambte liggen zo tussen de 1467 en 8541 euro bruto per maand. Dit is zeer afhankelijk van de functie die je uitoefent als douanebeambte en welke opleiding je hebt gevolgd. Ook verschilt het nog in welk deel van de douane je werkzaam bent. Het salaris kan namelijk ook verschillen tussen het werken bij de landgrenzen en bij de havengebieden. Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen daarbij verschillen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Werken als douanier"

Reacties

Suzanne, 14-04-2016 18:52 #2
Hallo,

Ik ben Suzanne de Vijlder. Ik ben 17 jaar oud. Ik kan nu kiezen voor een opleiding wat ik wil doen, ik wil heel graag werken bij de douane later, kunnen jullie mij helpen/adviseren met welke opleiding ik hiervoor het beste kan volgen, om later bij de douane terecht te kunnen.

M.V.G

Suzanne de Vijlder

Chantal, 24-11-2014 14:59 #1
Geachte heermevrouw
Ik had even een vraagje waar ik de opleiding kan volgen of waar ik me kan inschrijven voor de opleiding.
Gr chantal

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!