InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Hoe word ik geheim agent?

Hoe word ik geheim agent?

Hoe word ik geheim agent? Lijkt het wel wat om als een soort James Bond door het leven te gaan? Dan kun je kiezen voor een carriere als geheim agent, of spion. Het is geen makkelijke baan en er gaat een gedegen training aan vooraf voor je je op het echte werk kunt storten. Is je interesse gewekt? Geheim agent klinkt mysterieus en stoer, maar er zitten ook de nodige nadelen aan. Hieronder kun je uitvinden of een baan als spion echt iets voor jou is.

Wat doe je precies als geheim agent?

In Nederland kom je al snel bij de AIVD terecht als je geheim agent wilt worden. Zoek je een groter avontuur, dan kun je ook eens bij de Amerikaanse CIA kijken. Doel van deze organisaties is om de nationale veiligheid van de samenleving te waarborgen. Er zijn vele risico's die de veiligheid van de bevolking in gevaar kunnen brengen. Denk eens aan de verspreiding van massavernietigingswapens of spionageactiviteiten tegen de Nederlandse staat. De taak van de AIVD hierbij is om deze risico's vroegtijdig te ontdekken en tegen te houden. Hoewel het glamoureus klinkt, is het lang niet altijd zo. Het vergt veel van je: zowel mentaal als fysiek.

Als geheim agent kun je gevraagd worden om te infiltreren van bijvoorbeeld een anti-democratische organisatie. Jouw taak is dan om zoveel mogelijk interessante informatie te achterhalen en dit door te geven aan de AIVD. Om te infiltreren hoef je soms niet eens agent te zijn, je kunt als buitenstaander ook gevraagd worden. Het is namelijk belangrijk dat de infiltrant zich makkelijk in het milieu begeeft en zo min mogelijk opvalt. Dit kan namelijk gevaarlijke situaties opleveren, waarbij soms mensenlevens op het spel staan.

Ideale eigenschappen

Om geheim agent te worden, moet je beschikken over de volgende eigenschappen:

Lef

Een carrière als spion is niet weggelegd voor watjes. Je komt vaak in lastige, en soms gevaarlijke, situaties terecht waarbij je snel moet handelen. Hier heb je zeker een dosis moed voor nodig. Kijk eens terug naar je verleden en analyseer hoe je eerder bent omgegaan met onbekende en moeilijke situaties. Wist je je altijd vol zelfvertrouwen te redden uit deze situaties, dan ben je wellicht geschikt als geheim agent.

Intelligentie

Je zult als geheim agent snel beslissingen moeten nemen en daarbij moet je de juiste nemen. Dit vergt soms aardig wat denkwerk en daarom zul je als spion ook over de nodige intelligentie en oplossingsgerichtheid moet beschikken. Daarnaast zul je snel verschillende vaardigheden moet aanleren.

Creativiteit

Spionnen kunnen zich in vele uiteenlopende situaties terechtkomen. En al deze situaties vragen om de juiste oplossing, waarbij je vaak niet kunt terugvallen op James Bond-achtige gadgets. Je zult het moeten doen met je eigen kwaliteiten en daarom is creativiteit belangrijk.

Solliciteren

Denk je dat je klaar bent voor een carriere als geheim agent, dan kun je gaan solliciteren bij de AIVD. Dit betekent geen normale sollicitatieprocedure, maar je wordt van binnen tot buiten geanalyseerd. Het werk kan zwaar zijn, dus daarom moet je over een goede fysieke en mentale gezondheid beschikken. Maar waar begin je met solliciteren:

  1. Kijk op de site van de AIVD of Werken voor Nederland en kijk of ze momenteel op zoek zijn naar nieuwe kandidaten. De vacaturepagina wordt regelmatig vernieuwd, dus neem zo af en toe eens een kijkje.
  2. Is er een vacature vrij, dan kun je beginnen met het schrijven van een goed en krachtige sollicitatiebrief. Deze worden door de AIVD doorgenomen en daaruit wordt een eerste selectie gemaakt.
  3. Ben je door de briefselectie heen, dan staan je de eerste paar gesprekken te wachten. Hier krijg jij een indruk van het bedrijf en zij een indruk van jou. Het verschilt per functie hoeveel gesprekken er plaats vinden. Dit kan een enkel gesprek zijn of meerdere gesprekken.
  4. Na deze gesprekken vindt er een psychologische test plaatst. Het werk van geheim agent kan zwaar zijn en daar moet je mentaal toe in staat zijn. In sommige gevallen vindt de psychologische test voorafgaand het eerste gesprek al plaats.
  5. Je zult naast een mentale test, ook een medische keuring moeten ondergaan. Hier wordt gekeken naar je gezondheid en conditie. Die moeten helemaal in orde zijn.
  6. Ben jij een van de gelukkigen die alle tests en gesprekken heeft doorstaan, dan kun je uitgekozen worden voor de vacature. Je zult dan een arbeidsvoorwaardengesprek moeten voeren om het eens te worden over bijvoorbeeld je salaris en vakantiedagen.
  7. Er vindt ook nog een laatste check plaats om te kijken of je bijvoorbeeld geen strafblad hebt. Het is belangrijk dat je een ongeschonden reputatie hebt. Daarbij wordt je familie ook aan een onderzoek onderworpen.

Nog een laatste tip: wanneer je je in de sollicitatieprocedure bevindt, dan is het verstandig om daar met niemand over te praten. Dit kan jouw eventuele toekomstige loopbaan en jezelf in gevaar brengen.
© 2013 - 2017 Anna1985, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstBoekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstGeheim agent 613 (wereldverbeteraar-feestversierder) van rabbijn ing. Ies Vorst is een spannend en leerzaam boek voor Jo…
The Sims 4: Geheim agent als carrièreThe Sims 4: Geheim agent als carrièreIn the Sims 4 kun je naast het bouwen van huizen, Wohoo! doen met andere sims en geld verdienen met hobby’s ook een bero…
Wie is James Bond?Wie is James Bond?Generaties zijn opgegroeid met de films van geheim agent James Bond. Wie kent hem niet, de geheim agent met een groot zw…
Filmrecensie: SaltFilmrecensie: SaltVoor de liefhebbers van no-nonsens actie films en een overdosis Angelina Jolie is deze blockbuster niet te negeren. Joli…
Filmrecensie: Johnny English rebornFilmrecensie: Johnny English rebornNa 8 jaar is hij weer terug in een vervolgfilm: Johnny English! Waar de eerste parodie op James Bond vol zat met grappen…
Bronnen en referenties
  • www.aivd.nl
  • www.wikihow.com

Reageer op het artikel "Hoe word ik geheim agent?"

Reacties

Adham, 28-04-2017 15:37 #5
Wat voor opleiding moet je hebben?

Lucas, 15-12-2016 12:39 #4
Als je 15 bent en geheim agent wil worden. hoe kan dat dan en kan je dan nu al geheime zaken onder de loep nemen.

Ik zou graag zo snel mogelijk antwoord willen op deze vraag.

alvast bedankt.

Hanne, 18-10-2016 15:23 #3
Hey ff een vraagje ik hoop dat iemand dit leest en er op reageert!…? Zou je als je 16 bent en een meisje ook geheime agent kunnen worden?! En zo ja hoe?! Ps. Graag antwoord hierop.

Tsuki, 06-03-2016 19:32 #2
Weet je wat ik stom vind? Dat ik nog maar 14 jaar oud ben, en ik vraag me af of er sowieso meisjes bij mogen. Ik denk het eigenlijk wel, maar als dit alleen voor jongens is ga ik een klacht indienen bij AIVD. Reactie infoteur, 12-10-2016
Beste Tsuki,

Bij de AIVD mogen ook vrouwen solliciteren. Kijk eens bij de vacatures van de AIVD. Nu ben je nog wat jong, maar alvast oriënteren kan geen kwaad.

Max, 03-12-2013 21:35 #1
Hoe oud moet je zijn om te solliciteren?

Infoteur: Anna1985
Gepubliceerd: 27-08-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 5
Schrijf mee!