InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2017?

Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2017?

Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2017? Wanneer je in 2017 gastouder wilt worden dan moet je een aantal keuzes maken. Bied je je diensten alleen aan bekenden aan zoals familie of mensen uit de straat, of ga je werken voor een gastouderbureau? Hoe hoog is vervolgens de vergoeding die je hiervoor krijgt en wat is het verschil tussen werken voor een bureau of werken op individuele basis? En hoe zit dat vervolgens met de gastoudertoeslag, oppassubsidie en kinderopvangtoeslag?

Gastouder 2017

Vergoeding van uurtarief en subsidie

In de wereld van de kinderopvang en gastouderopvang zijn twee begrippen voor veel mensen nog een bron van verwarring: de oppassubsidie en de gastoudervergoeding. Simpel gezegd is de gastoudervergoeding een vergoeding die door gastouderbureaus wordt geadviseerd als beloning die je ontvangt voor het oppassen op kinderen. De oppassubsidie is een subsidie die je als ouder kunt aanvragen om de kosten die je maakt voor het inschakelen van een oppasser gedeeltelijk te kunnen dekken. Je gaat de oppasser dan dus wit betalen in plaats van zwart, zoals het vroeger vaak ging. Een voordeel voor jou, de oppasser en de overheid, maar er zitten ook nadelen aan vast.

Wat is oppassubsidie voor de gastouder?

Wit geld verdienen als gastouder is nog niet zo heel lang een optie. Wie voor 2005 regelmatig oppaste en daarvoor een vergoeding in de vorm van geld ontving verdiende dit geld eigenlijk zwart. Met ingang van 2005 is gastouderschap echter meer een soort bijbaan geworden. Je kunt via een bureau een gastouder inhuren maar je kunt ook een familielid zoals je ouders of zus of zelfs een vriendin of de buurvrouw wit betalen voor haar diensten. Er bestaat nu namelijk een oppassubsidieregeling binnen de Wet Kinderopvang welke ook geldt ook voor thuisopvang. Als ouder kun je er nu voor kiezen om de kinderopvang gedeeltelijk te betalen met een oppassubsidie welke een deel van de vergoeding van de gastouder dekt.

Kwaliteitseisen

Naast de besparing die het je oplevert wanneer je de oppas niet meer volledig uit eigen zak hoeft te betalen zijn er ook bepaalde standaarden ingesteld voor wat betreft de kwaliteit van de oppas. Je kunt namelijk alleen subsidie ontvangen wanneer je gebruik maakt van de diensten van een oppas die 'gekeurd' is. Dit maakt de kinderopvang een stuk veiliger. De kwaliteitseisen zijn sommigen ook wel een doorn in het oog omdat familieleden waarvan je zeker weet dat je ze kunt vertrouwen ook moeten worden gekeurd. De GGD is de instantie die de controle op de gastouderopvang uitvoert. Zowel gastoudersbureaus als individuele gastouders moeten zich beschikbaar stellen voor een jaarlijkse of periodieke keuring.

Belasting

De regeling zorgt er min of meer voor dat het zijn van gastouder haast de status van een volwaardige parttime baan krijgt. De uren die een gastouder werkt zijn wel flexibel in te delen. Bij de Belastingdienst wordt hier rekening mee gehouden want je moet je verdiensten wel opgeven bij je belastingaangifte. Kortom, een uitkomst voor zowel werkende ouders als gastouders zelf. Heb je een bijstandsuitkering of ontvang je WW, WAO, WAjong of WIA dan wordt voor de berekening van de hoogte van de uitkering rekening gehouden met wat je verdient als gastouder. Zie het dus niet direct als een 100% bonus bovenop je uitkering.

Hoeveel kinderopvangtoeslag kun je maximaal krijgen in 2017?

Wil je weten wat de toeslag is die je als ouder kunt krijgen van de overheid in 2017? Er zijn diverse gespecialiseerde gastouderbureau's die je een rekenmodel of tool bieden waarin je alle toepasbare gegevens kunt invoeren met betrekking tot jouw situatie. Zo geef je bijvoorbeeld aan of je alleenstaand bent of je een toeslagpartner hebt. Ook vul je de gegevens in over de gewenste oppasser. Is het bijvoorbeeld een persoon die de AOW-leeftijd al heeft bereikt of niet en ontvangt deze persoon enige vorm van uitkering zoals WW, WAO of bijstand. Daarnaast vul je het aantal kinderen in waarop moet worden opgepast en om hoeveel uur per week het gaat. Het systeem rekent vervolgens voor je uit hoeveel oppassubsidie je maximaal kunt ontvangen.

Voorbeeld

  • Gezin met twee ouders en één kind, ouders beide in loondienst werkzaam
  • Gezamenlijk inkomen a 39.000 euro op jaarbasis
  • De oppasmoeder heeft de AOW-leeftijd nog niet bereikt en ontvangt geen uitkering
  • De oppasser is geen opa of oma, ontvangt geen huursubsidie of huurtoeslag en is Nederlandssprekend
  • De oppas staat niet ingeschreven op hetzelfde woonadres als jij
  • De oppasser komt op doordeweekse dagen 24 uur per week oppassen, in de vakantieweken tot 36 uur per week
  • De oppas is er voor een enkel kind

In dit rekenvoorbeeld is de hoogte van de tegemoetkoming als percentage van de kosten van de kinderopvang 75,6%. Let erop dat deze berekening alleen gebruikt kan worden als een indicatie. Oppas subsidie berekenen gaat tegenwoordig als je dit zelf via internet wilt doen door middel van een aanvraag waarin je je eigen situatie beschrijft.

Vul voor je eigen situatie zelf een dergelijk rekenmodel in, en ontdek wat jouw voordeel kan zijn met de oppassubsidie in 2017.
Gerelateerde artikelen
Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2016?Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2016?Gastouder worden met gastoudersubsidie of oppassubsidie is een uitkomst voor duizenden huishoudens in Nederland. Het is…
Wat kost een gastouder?Wat kost een gastouder?Je kunt een gastouder inhuren via een gastouderbureau. Gastouderschap is een alternatief voor kinderopvang in een kinder…
Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas?Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas?Veel ouders laten een kinderoppas op hun kinderen passen, s avonds of overdag. In de meeste gevallen gaat het om een in…
Kind naar een gastouder of een kinderdagverblijf?Kind naar een gastouder of een kinderdagverblijf?Werkende ouders moeten maandelijks veel geld betalen om de kinderen op te laten vangen. Vooral voor jonge kinderen tot v…
Salaris en opleiding gastouderSalaris en opleiding gastouderAan welke eisen moeten gastouders voldoen? En hoeveel krijg je betaald als gastouder? Je salaris kan oplopen tot 2000 b…
Bronnen en referenties
  • http://www.gastouderservice-takecare.nl

Reageer op het artikel "Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2017?"

Reacties

Praet Jenny, 05-04-2017 10:22 #2
Geachte
Graag had ik wat inlichtingen gehad over de inkomsten als grootouder opvang. Mijn dochter is alleenstaande heeft drie kids ten last, waarbij dus twee tieners en een baby'tje van bijna vijf maand. Ze werkt, dus graag had ik er informatie over gehad. Ik zelf trek weduwe pensioen. Groetjes dank u

Claris, 10-01-2013 18:58 #1
Hier staat boven dat als je een ww uitkering hebt je werk als Gastouder niet als 100% bonus wordt gezien. Echter liep ik tegen een wet aan waar ze kijken naar je aantal uur waarvoor je ww hebt aangevraagd. Ik had voor 12 uur een ww per week en kon op 1 kindje gaan passen voor ongeveer 10 uur per week. Mijn ww zou dus worden stop gezet, werd mij verteld. Ik zou dus maar met 4, 50 er uur moeten rondkomen. 10 uur per week. Reken maar uit. Niet te doen dus.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!